تبیین و نقد نظریۀ نمادین پل تیلیش در زبان
نویسندگان
چکیده مقاله:
پل تیلیش (1886 - 1965) متکلم مسیحی آلمانی است که زبان دین را نمادین میداند. به این معنا که حوزۀ دین سرشار از نمادهای دینی استو نماد دینی را نمادی میداند که بیانگر دلبستگی واپسین باشد. از دیدگاه تیلیش، تمام گزارههای دینی نمادین هستند مگر یک گزاره که «خدا خودِ هستی است» و هر چیز دیگری غیر از این گزاره دربارۀ او بگوییم، نمادین است. تیلیش معتقد است خدا یک وجود در میان سایر وجودات نیست، بلکه خدا خودِ وجود است و نمیتوان او را در کنار سایر موجودات، موجود دیگری شمرد، چرا که لازمة موجود بودن خدا در میان سایر موجودات، محدودیت و متناهی بودن اوست. نگارندگان در این مقاله، ضمن تبیین این نظریه آن را نقد میکنند و نتیجه میگیرند که شاید بتوان گفت بیان نمادین در دین و به تبع آن در قرآن وجود دارد، اما نه اینکه کل زبان دین، نمادین باشد. چرا که علاوه بر اشکالهای وارد شده بر نظریۀ تیلیش و نقض نظریههای خودش در عمل، هدف ارسال رُسل و انزال کُتب، هدایت همگانی مردم است و این صورت نمیگیرد مگر اینکه عموم مردم توان فهم سخن خداوند را داشته باشند. از اینرو حکمت حدوث دین اقتضا میکند زبان هدایت، زبان فراگیر، آشکار و فهم شدنی برای عموم باشد.
منابع مشابه
زبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش
پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است کههمچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلافنشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هس...
متن کاملزبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش
پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد د ینی توانمند می سازد. از جمله ویژگی های نمادها بازنما یی است کههمچون نشانه ها به امر ی ورا ی خود اشاره می نمایند. اما نمادها (بر خلافنشانه ها که امور ی قرارداد ی و اخت ی اری هس...
متن کاملصرفالوجود و مسئلهی زبان نمادین (بررسی نظریّهی نمادگرایی تیلیش)
پل تیلیش یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و الاهیدانان مسیحی در قرن بیستم است. او نظریّهی جدیدی را در باب سخن گفتن از خدا طرح کرده است که امروزه به نظریّهی نمادگرایی مشهور است. او در این نظریّه نشان میدهد که نمیتوان به نحو حقیقی در باب خدا سخن گفت و زبان دین، زبان نمادهاست. تیلیش نظریّهی نمادگرایی خود را بر مبنای پیشفرضهای هستیشناختیاش مبتنی میکند. بنابر مبنای هستیشناختی او هرچند خدا به عن...
متن کاملنمادین بودن زبان دین از منظر تیلیش و غزالی
از دیدگاه پل تیلیش، زبان انسان برای سخن گفتن از اعیان و وقایع عادی زندگی او مناسب است و بههیچوجه نمیتوان چنین زبانی را برای سخن گفتن از خدای «متعالی» و «بهکلی دیگر» بهکار گرفت. غایت قصوا یا دلبستگی واپسین جز با زبان نمادین بیانشدنی نیست و نمادهای دینی تنها در موقعیت سخن از خدا و بازنمایی بنیان غایی هستی، معنای نمادین دارند. محمد غزالی نیز قائل است که معرفت به عالم علوی جز از طریق نمادهای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 3
صفحات 533- 566
تاریخ انتشار 2014-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023